Hoeveel Wp kan een zonnepaneel maximaal opwekken?

Ik ben voor school bezig voor een verslag over groene energie. Nu wil ik graag weten hoeveel Wp een zonnepaneel maximaal kan opwekken, zodat ik kan kijken of een huis totaal op groene energie kan werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Bij volle zon vang je per vierkante meter 1000Watt.
een goed zonnepaneel heeft een rendement van ongeveer 17% dus kun je bij volle zoninstraling per vierkante meter 170 Watt electrische energie produceren.
Sla je het op dan heb je te maken met het rendement van je omvormer en het verlies door het rendement van de accu. goede accu's hebben tot 80% rendement en omvormers tot pakweg 90 % dat betekent grofweg dat voor ieder zonneuur op volle sterkte er ongeveer 120 watt electrische energie per m2 geladen kan worden.
Dit geldt zogezegd alleen voor optimale situaties en een optimaal systeem.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wil je substantieel energie met zonlicht opwekken dab heb je dus verscheidenen m2 zonnepanelen nodig en kun je eventueel met een omvormer de stroom in het lichtnet pompen, daar zijn speciale omvormers voor die lijken op netadapters.
Ook bij bewolkt weer is er met zonnecellen energie op te wekken maar dat is ongeveer 1/10-1/100 van wat er met een volle zon te behalen is.
Door het wisselende weer is dus slecht te voorspellen hoeveel energie je gaat winnen, dat is alleen achteraf vast te stellen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook het rendement van de zonnecellen verandert (goedkope cellen) of verbetert (dure cellen).
Ik ben bij mijn verhaal uitgegaan van goede silicium monokristallijne cellen en inside info die ik heb van een ontwerper van omvormers die aan het net leveren.
Andere antwoorden kunnen daarin verschillen dat ze van andere gegevens uitgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je met Wp eigenlijk Watt (W) bedoelt.
Het maximaal op te leveren vermogen is afhankelijk van een paar factoren:
1. De oppervlakte
2. Het fabrikaat (modernere panelen kunnen een hoger rendement hebben dan oudere)
3. De plaatsing (hoek t.o.v. zonlicht, plaats op aarde)

Ook is niet bepaald hoeveel een willekeurig huis aan energie nodig heeft: groot of klein, geïsoleerd of niet, hier of in de subtropen, speciale apparatuur, etc. etc.
Je ziet dat het dus niet makkelijk is om een algemeen antwoord te geven.

In de praktijk zal een zonnepaneel niet snel de totale energievoorziening van een woning kunnen verzorgen omdat de zon niet altijd schijnt, ook in donkere tijden wil je energie kunnen gebruiken, zelfs met opslagbatterijen is de hedendaagse techniek nog niet ver genoeg.

Grtz. Koos.